Säkerhet i Protu

På Protu tar vi mobbning, trakasserier och andra incidenter som orsakar otrygghet och obehag på allvar.

  • Om du stöter på olämpligt beteende, tal eller andra aktiviteter på Protuläger, träning eller andra Protu-aktiviteter som får dig att känna dig obekväm eller osäker, kan du informera Protu om det genom att använda detta formulär (även anonymt), via e-post eller direkt till någon av personerna nedan genom att ringa, smsa eller WhatsAppa.
  • Prometheus-lägrets stöd rf:s trakasserierkontaktpersoner är:
    • Sisu Kiuru, 040 512 0507
    • Heini Sutela 040 610 1924
    • Viima Heikkilä 040 659 5530
    • Romeo Keijupuro 040 162 8338
    • Alex Oksanen 040 356 2986
  • E-postadresser är i formatet förnamn.efternamn@protu.fi och alla trakasseringskontaktpersoner kan nås på hairintailmoitus@protu.fi

Principer för en säker miljö och instruktioner vid trakasseriesituationer

De som arbetar på Protu har rätt att känna sig trygga och respekterade. En person som arbetar på Protu värdesätter, mobbar, förringar eller diskriminerar inte andra. Varje Protu-medlem och alla i närheten av dess verksamhet har rätt att få trakasseriesituationer under organisationens jurisdiktion behandlade på ett lämpligt sätt.

Alla trakasserier måste åtgärdas. De känslor som väcks av trakasserier är individuella. Trakasserier kan ske oavsiktligt och på engångsbasis. Det kan vara mellan individer eller genomföras på gruppnivå. Jämställdhetslagen förbjuder diskriminering och trakasserier, beteende som kränker annans människovärde och att skapa en förnedrande, förringande, förödmjukande, hotfull, fientlig eller kränkande atmosfär. Störande beteende visar sig från gester till meddelanden i sociala medier. Det kan vara att sprida falsk information eller direkt rikta in sig på en annan person eller grupp. Isolering, diskriminering, grov försummelse och maktmissbruk är också olämpliga handlingar.

Jämställdhetslagen förbjuder sexuella eller könsrelaterade trakasserier. Sexuella trakasserier är verbala, icke-verbala eller fysiska oönskade beteenden av sexuell karaktär som kränker en persons mentala eller fysiska integritet. Mobbning syftar till att skada eller kränka en annan person, antingen fysiskt eller psykiskt. Mobbning är ett brott när det uppfyller kriterierna för olagligt hot, förtal, misshandel eller medhjälp och uppvigling.

Varje Protu ansvarar för organisationens säkerhet och en atmosfär som främjar välbefinnande genom sin egen verksamhet. Alla är inte vänner med varandra, men man måste kunna samarbeta effektivt med alla och man måste bete sig mot alla i enlighet med gott uppförande. För din del kan du stödja gemensamt välbefinnande genom att vårda Säker miljö-principerna.

  1. Be om ursäkt om du har kränkt andra. Misstag är tillåtna.
  2. Respektera den andra personens personliga fysiska och psykiska tillstånd, rätt till självbestämmande och gränser. Rör inte vid någon annan utan tillstånd. Kom ihåg att även tänka på ditt eget behov av utrymme och lugn.
  3. Håna inte, förlöjliga inte, förringa, diskriminera eller genera någon med dina ord, beteende eller handlingar. Möt dig en som är främling till dig utan fördomar och som en möjlighet till lärande.
  4. Gör inga antaganden om någons sexualitet, kön, nationalitet, etnicitet, religion, värderingar, intelligens, färdigheter, socioekonomiska bakgrund, hälsa eller förmåga att fungera.
  5. Titta inte vid sidan om du blir vittne till trakasserier eller annan olämplig behandling. Läs instruktionerna för hantering av trakasserier närmare hur du kan agera i så fall.
  6. Lyssna och uppmuntra. Ta ansvar för andras känslor av delaktighet och tillhörighet.

Hantering av trakasserier

Varje Protu ansvarar för att skapa en accepterande atmosfär och att reagera på trakasserier. Den som trakasserar är ansvarig för trakasserierna och mobbaren för mobbningen. Ansvaret för att utreda trakasserisituationen överförs till de ansvariga i organisationen när de får information om trakasserier eller mobbning.

  • Trakasseriekontaktpersoner (i fortsättningen ‘häryt’ = häirintäyhdyshenkilöt) tar emot och behandlar anmälningar och startar en utredning. Deras ansvar och skyldigheter har godkänts till en egen policy.
  • Presidiet reagerar på incidenterna med häryt som har uppmärksammats. Häryt får stöd för beslut av presidiet och vid behov styrelsen.
  • Styrelsen ansvarar för hela organisationens säkerhet samt nödvändig kompetens, vägledning och resurser för att hantera ärenden om trakasserier. Regeringen handlägger ärenden om trakasserier endast om allvaret i ärendet om trakasserier kräver att en nedläggning åläggs. Trakasseriekontaktpersoner lämnar presentationen till styrelsen utan personligt identifierbar information.
  • Styrelsen behandlar årsredovisning av häryt en gång per år och skickar vid behov frågor som kräver utveckling till att förberedas av säkerhetsarbetsgruppen. En av häryt tillhör arbetsgruppen.

Instruktioner vid trakasseriesituationer

A. Stanna, lyssna och ta reda på vad som har hänt

Trakasserier måste tas upp så att det kan komma till rätta. Det är viktigt för trakasseringsobjektet eller den som vittnat att beskriva vad det är för beteende och varför det upplevs som olämpligt. Trakasserieobjektet, personen som blev vittne till det eller den påstådda trakasseraren behöver inte ta reda på det ensam. Alla kan be en häry, en divisionsrepresentant, en ledamot i direktionen, generalsekreteraren eller annan stödperson att hjälpa till.

Jag känner mig trakasserad

Om du kan, dela din erfarenhet av trakasserier, diskriminering eller mobbning med personen som orsakar det. Du kan berätta om ärendet för den som ansvarar för evenemanget eller divisionen, häry eller annan person. Du kan också anonymt skicka en beskrivning av den obehagliga situationen. Om trakasserierna du upplever är särskilt allvarliga eller olagliga (misshandel, övergrepp), kontakta omedelbart polisen.

Jag är vittne till trakasserier

Om du kan, ingrip i situationen. Påminn vad olämpligt beteende är för något och berätta om att respektera principerna för en säker miljö. Anmäl händelsen till den som ansvarar för evenemanget eller divisionen, personalen eller ordföranden. Du kan även skicka en beskrivning av situationen anonymt. Du kan kontakta trakasserieskontaktpersoner även om du inte är säker på om situationen du står inför är trakasserier.

Arbetsro hjälper till att utreda trakasserier. Sprid inte information om trakasserier så att inte risken för rykten eller spekulationer ökar. Det gäller alla inblandade eller de som hört något om det.

Jag får information om trakasserier

Trakasseriekontaktpersoner ansvarar för att handlägga ärenden om trakasserier och att lösa ärenden mellan inblandade parter. Om du får information om trakasserier, men du inte är en häry, förmedla informationen till dem. Om du känner att du kan lösa det själv kan du komma överens med häryt om att göra det. Kom dock ihåg att hjälp finns att tillgå.

Jag anklagas för olämpligt beteende

Förringa inte andra människors känslor. Gränsen mellan mobbning och att lösa vardagskonflikter kan vara mycket suddig. Oenighet i frågor och inte heller en het diskussion, om tonen i diskussionen i övrigt är respektfull mot andra personer, är inte olämpligt beteende. Om den andra parten uttrycker att de tycker att samtalet är obehagligt är det bra att tillsammans gå igenom hur samtalet kan bli lyckat utan att känna sig sårad. Stoppa omedelbart ditt upplevda olämpliga beteende, även om du inte tror att du gör dig skyldig till mobbning eller trakasserier. Håll även ett register över händelserna själv. Vid behov kan man få samtalshjälp av till exempel häryt.

Protus agerande vid trakasserier

Häry som fått beskedet registrerar händelseförloppet. Hen kommer först att höra synpunkter från den person som blivit störd och som kan ha sett situationen. Häry delar ingen information eller vidtar några åtgärder utan samtycke från den som upplevt trakasserierna. I synnerligen allvarliga fall där det finns flera drabbade kan ärendet med regeringens tillstånd utredas anonymt även utan offrens samtycke. Av särskilt allvarliga skäl kan styrelsen och presidiumet utreda och behandla ärenden om trakasserier utan särskilt tillstånd eller begäran från häryt, om styrelsens absoluta majoritet så beslutar. I meddelandet antecknas vad som hände, när, var, vad som sades och vem som känner till det. Mottagaren av underrättelsen meddelar den trakasseraden skriftligen att hen tagit emot underrättelsen och vidtar åtgärder. Med tillstånd från den som gjort anmälan informeras den förmodade trakasseraren om att det har gjorts en trakasserieanmälan om honom, vilken typ av verksamhet anmälan har gjorts om, information om hur utredningen kommer att gå till och vad det kommer att kräva.

Häryt ansvarar för dataskydd och för att dölja deltagarnas identitet. Mottagaren av informationen har rätt att diskutera ärendet med andra häryt. Om häry själv är den förmodade trakasseraren förblir hen jävig för handläggningen av ärendet. Häryt hanterar ärenden konfidentiellt och kommer endast att lämna ut namn eller annan personlig information om de inblandade parterna om detta har överenskommits med de inblandade parterna. Om en person tvivlar på att anmälan har gjorts om sig själv kan hen höra av sig till häryt. En person har rätt att få informationen om sig själv.

B. Kalla och lyssna

Det första steget är att klargöra de upplevda trakasserierna med både den trakasserade och den påstådda trakasseraren. Utredningen genomförs opartiskt och utan att klandra. Alla har möjlighet att dela sin egen syn på saken. Protu rekommenderar i första hand att använda häryts expertis som hjälp vid medling. Både den trakasserade och den som trakasserar kan också ha en egen stödperson till sin hjälp. Målet är att lösa frågan genom förhandling och nå en uppgörelse som tillfredsställer alla. Allvarliga fall behöver dock inte förmedlas.

Vid grova trakasserier är det nödvändigt att ta reda på om det är olaga trakasserier eller inte, i första hand genom polisens rådgivning. Om annat externt samråd behövs, till exempel juridiskt biträde, gör utredaren en separat begäran om detta till ordförandeskapet som vid behov tar det till styrelsen. Om trakasserierna fortsätter skickas ärendet vidare till ordförandeskapet och vid behov styrelsen för vidare handläggning. Om gärningsmannen till trakasserierna tillhör de nämnda anstalterna blir han jävig i ärendet.

I allvarliga fall är organisationens styrelse skyldig att anmäla ärendet till myndigheterna. Parterna har alltid själva rätt att polisanmäla ärendet.

C. Utvärdera, lösa och överväga åtgärder

Det viktigaste är att trakasserierna verkligen upphör. Den som gör utredningen bör vara beredd på att parternas redovisning kan skilja sig väsentligt från varandra. Utredaren ska överväga frågan noggrant och opartiskt. Instruktioner och råd ges till parterna under eller efter medlingen. Den som trakasserar kan till exempel få instruktioner om lämpligt beteende och information om åtgärder som organisationen tar om trakasserierna fortsätter.

Lösningen kan också bli att trakasserier inte kan styrkas i samband med målet. I detta fall avslutas ärendets handläggning och utredaren ger sitt beslut skriftligt. På så sätt kommer de inblandade parterna senare att ha bevis för att saken är klarlagd och löst. Trots detta gör de ansvariga aktörerna sitt bästa för att de inblandade parterna i ärendet känner sig så trygga som möjligt i Protu.

Om ärendet inte slutar i förlikning ska det avgöras om det är olaga trakasserier eller inte. Om ett externt samråd behövs, till exempel juridiskt biträde, gör utredaren en separat begäran om detta till ordförandeskapet som vid behov tar det till ekonomiutskottet eller styrelsen. Om trakasserierna fortsätter skickas ärendet vidare till ordförandeskapet och vid behov styrelsen för vidare handläggning. Om gärningsmannen till trakasserierna tillhör de nämnda anstalterna är hen jävig i ärendet.

Om trakasserierna är exceptionellt allvarliga eller upprepade kan personen i fråga tillfälligt eller på obestämd tid förbjudas att delta i några eller alla av Protus evenemang. Berörden kommer att underrättas om ärendet senast en vecka före styrelsemötet och hen ges tillfälle att där yttra sig. För att utfärda och senare häva förbudet krävs godkännande av minst hälften av styrelseledamöterna. Om gärningsmannen till trakasserierna är ledamot i nämnden är han jävig i ärendet. Om den avstängda personen är medlem i organisationen kan hen delta i Protus bolagsstämmor. Om trakasserierna är så allvarliga att uppsägning av medlemmen blir en lösning, fattas beslut om uppsägning av organisationens bolagsstämma.

Trakasseriekontaktpersoner informerar Protus generalsekreterare om nedläggningarna, som ser till att de ansvariga personerna på de rekryterande institutionerna tar hänsyn till nedläggningarna vid förordnanden.

Av särskilt allvarliga skäl kan styrelsen och presidium utreda och behandla ärenden om trakasserier utan särskilt tillstånd eller begäran från häryt, om styrelsens absoluta majoritet så beslutar.

D. Följ, verifiera och informera

Varje trakasserier som hanteras inom organisationen övervakas inom rimliga gränser. Häryt skapar ett schema om övervakningen. På överenskomna tider får häryt efter att ha hört den störde och störaren, ta reda på om det överenskomna har hållits. Om uppföljning krävs kommer häryt att informera styrelsen om förändringar i situationen.

Häryt bestämmer tillsammans med parterna vad som ska berättas för styrelsen om det medlade ärendet. Protus styrelse kan genom ordförandens mun informera om ärendet om det anses viktigt ur organisationens välbefinnandesynpunkt. I krissituationer ansvarar hela ordförandeskapet för kommunikationen. De får hjälp av organisationens kommunikationssamordnare.

Styrelsens allmänna ansvar är att bevaka organisationens säkerhets- och trivselsituation och vid behov ingripa med nya policyer eller uppföljning.

https://syrjinta.fi/sv/trakasserier